4/05/2018

TIPS NAK MENGANDUNG by mimi & kawan


Assalamualaikum BBY BLOG. Saja nak share beberapa tips yang aku guna tak peningkan kepala sebelum bernikah untuk dapatkan cahaya mata. Sapa yang dah kahwin pon boleh guna pakai. Tapi tips ni saranan dari orang yang share kat aku bukan dari pakar ok, tapi kena ingat rezeki tu rahsia Allah. Effort tu yang penting.


1) PIL ASID FOLIC - saranan kawan

Ramai kawan aku yang sarankan makan pil ni sebelum berkahwin, atau 6 bulan sebelum berkahwin. Alasan kukuh dia orang adalah untuk suburkan mana yang patut. Aku pon ada beli tapi tak pernah makan pon. Aku tanya sepupu aku yang nurse tu dulu, boleh tak makan asid folic, dia kata pil tu untuk ibu mengandung je untuk tambah darah, kalau belum mengandung takda membantu apa pon. So aku simpan tak makan walau sebiji pon. Tapi kalau nak mencuba apa salahnya, boleh beli kat farmasi, dan mintak penerangan dari pihak farmasi.Nama lain bagi pin ni boleh panggil vitamin B9. Kegunaan sebenar adalah untuk membina sel-sel baru, sebap tu bagus untuk ibu-ibu mengandung untuk pembinaan sel badan baby cute.



2) KERAP BERSAMA - saranan bersama

Actually  aku takda la kerap sangat bersama masa baru-baru kahwin sebap kekangan waktu kerja. Tapi sentiasa cari masa untuk bersama, pantang berdua jangan menolak hahaha. Bila bersama membuatkan kita semakin erat, paling penting dapat menjalankan kewajiban sebagai isteri & dapat pahala. Dah halal apa lagi, gayakan la semua aksi tu yang penting. Kalau korang off hari yang sama lagi syok, boleh bantai 3x satu hari. Hahahah saranan yang sangat menbantu tau.



3)SEBELUM & SELEPAS - saranan kawan

Penting sangat ni. Sebelum bersama kena la doa sikit, berwuduq, memadailah kalau bissmillah dari takda, dapat elakkan dari syaiton mengintai aksi korang. Ada doanya, sebelum semasa dan sesudah. Kalau korang pergi kursus kawin mesti korang tau. Lepas tu bila suami nak ... tu seeloknya isteri kat bawah & suami kat atas dannnn alas punggung isteri tu dengan bantal. Tips ni Iera yang bagi kat aku supaya tak tumpah katanya. Mesti comel kalau dia tumpah, dapat tengok dia berenang-renang hahahha.



4) MASA YANG TEPAT - saranan kawan

Tips ni Iera juga yang bagi. Sebaiknya malam tu kalau nak bersama biar awal malam jangan pukul 11 atau pukul 12 malam. Biar awal sebap taknak terkejar dengan waktu tidur nanti, tak cukup tidur, nak kerja, nak bangun subuh, paling penting kena sama-sama enjoy jangan asal boleh jek. Kalau pagi seeloknya sebelum waktu subuh, pukul 4 pagi tu waktu cun-cun untuk bersama sebap tu waktu paling segar &a subur untuk kaum suami menyalurkan benihnya kepada penerima.



5) WAKTU SUBUR - saranan bersama

Ni khusus untuk para isteri. Korang mesti tau kan waktu subur korang bila. Biasanya minggu pertama selepas korang bersih dari period. Ada kiraan lain sebenarnya, tapi aku tak pernah amek tau pon. Kalau aku biasanya lepas bersih jek, first week tu aku  akan kerap bersama sebap tu adalah masa subur bagi perempuan. Minggu ke 2 ke 3 & ke 4 aku tak pernah lupakan, sebap waktu subur untuk lelaki kan hari-hari hhahhahha, takkan nak fokus seminggu je kan.



6) BERURUT - saranan bersama

Berurut ni penting sangat untuk suami isteri. Sepatutnya sebelum korang bernikah korang berurut dulu untuk betulkan kedudukan urat-urat tu. Biasanya lelaki susah sikit nak dapat orang yang pandai mengurut ni. Jangan hanya fokus untuk urutan batin eah, tapi satu badan. Lain la korang memang rajin pergi pusat mengurut, tu aku tau la urat korang memang dah padu. Untuk wanita biasanya fokus pada rahim. Macam aku sendiri rahim aku bengkak, alhamdulillah mengandung dah sekarang. Macam kawan aku rahim dia bergalih, yang tu lawak.Sekarang kan dah moden dah ada banyak spa. Sebenarnya ada sebap juga kenapa kena pergi spa, salah satu sebapnya adalah untuk menyegarkan badan, membangkitkan semangat & rehatkan minda. Jadi bila nak bersama tu kita rasa seksi wangi enjoy etc. Kos untuk mengurut biasa 1 badan baru RM50 ke atas, untuk spa RM150.00 bergantung pada pakej.



7) PEMAKANAN & MINUMAN - saranan bersama

Bagi lelaki ada beberapa jenis makanan yang membantu untuk menyuburkan sperma. Aku sarankan makan makanan yang sihat macam pisang, dark coklat,telur, kacang walnut, bayam hijau. Semua makanan tu bagus sebab banyak vitamin yang diperlukan, mampu menyuburkan sperma & meningkatkat jumlah air mani. Kurangkan minum minuman yang berkafin, minuman isotonik dan bergas. Salurkan benih yang sihat anda kepada kami ye.

 Bagi wanita pula leceh sikit. Kalau boleh elakkan makan makanan/buah yang tajam dan minuman yang tinggi kandungan gula. Jangan makan buah-buahan tajam sebap kita taktahu bila Allah hadirkan zuriat tu pada kita. Contohnya kita tak tahu kita mengandung 1 minggu atau 2 minggu, kita main makan je nanas misalnya, tau-tau je keguguran. Jadi langkah selamatnya kalau korang memang baru berkahwin dan inginkan zuriat, elakkan makan makan yang tajam atau yang boleh mengakibatkan keguguran. Lagi pun takda pengalamankan. Sebap kita tak tahu bila ianya hadir, rahsia Allah kan. Lagi 1 minuman, jangan minum minuman bergas, sebap ia akan mematikan semua benih yang telah disalurkan. Kalau boleh elak kan sangat-sangat. Minuman bergas tu sifatnya sangat tajam, mampu mengikis usus perut, menanggalkan karat, ejen pencuci tandas OMG tolong tinggalkan terus minuman macam ni, dahla kandungan gula yang sangat tinggi, korang yang sihat takda kencing manis tau-tau mengandung je dapat kencing manis. Pemakanan sihat & seimbang tu penting sangat sangat sangat. Kalau korang mengandung taknak ulang-alik ke klnik tiap hari baik ikot saranan aku ni dari awal dari sebelum korang mengandung.Antara makanan yang dapat membantu seperti :

a-    Makanan tenusu sangat membantu, contohnya susu, keju, yogurt & aiskrim. Tapi jangan la ambil dalam jumlah yang banyak, seminggu sekali ke. Kalau susu tu minum yang low fat, boleh minum hari-hari.

b-    Makan buah/sayur/ulam yang bewarna cerah juga membantu sebap mengandungi banyak gizi yang sihat. Korang beli buah 2 atau 3 jenis lepas tu campur. Ingat ! jangan makan dengan sos pencicah ke asam-asam ke, garam ke gula ke, tu semua penghancur kesihatan. Paling bangus makan buah tampa sebarang bahan pengawit dan manisan buatan sendiri. Salurkan bahan segar dalam badan korang k. Kalau nak dinginkan sekejap pun bagus juga, kita makan pon sedap rasa fresh je.

c-    Makan makanan yang mengandungi sumber protin dan zat besi yang tinggi seperti daging dan ayam. Tapi sesekali selitkan juga makanan laut macam, ikan, kerang, sotong. Takkan nak makan ayam dengan daging memanjang kan. Sebap setiap binatang yang kita makan tu kan mempunyai khasiat yang tersendiri, contohnya kerang dapat menambah darah dalam badan. Simple.

d-    Makanan lain banyak makanan sayur hijau. Aku bagi tips sikit untuk cuci sayur. Kalau dah siang sayur dah potong seeloknya rendam sekejap dengan air garam, untuk menghilangkan racun serangga pada sayur. Korang beli sayur mesti cari daun yang cantik kan, sebenarnya daun yang cantik tu la yang banyak disembur serangga perosak supaya tak dimakan oleh ulat atau serangga.

e-    Lain-lain aku malas nak huraikan tapi aku cuma nyatakan je. Wanita pon perlu makan telur. Telur rubus misalnya untuk sarapan pagi atau lauk makan malam. Takda la korang makan makanan yang berminyak kan. Lain banyak kan makan kekacang, makanan sunah, makanan yang sihat dan halal.



8) BERSUKAN – saranan bersama

Aku takda la bersukan pon. Tapi memadai banyak berjalan dalam 30minit 1hari (window shoping misalnya), banyak buat aktiviti dalam rumah macam menegemas, menyapu, mengemop, bercucuk tanam. Weii semua tu penat k. Apa saja aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh korang boleh buat. Jangan mengadap gejet acah-acah google je tapi tak buat apa. Tapi korang yang kaki sukan kaki gym tu terbaik lahh. Elakkan gejala yang tak sihat k, jangan merokok, jangan minum arak, jangan ambil ubat terlarang etc.



8) KEMAHUAN BERSAMA - saran bersama

Ni bagi aku point paling penting. Kalau korang dah buat 8 tips kat atas tapi still belum dikurniakan cahaya mata, berkemungkinan salah sorang dari korang belum bersedia. Jujur dari hati aku yang dalam. Biasanya lelaki. Mana taknya, kumpul duit kawin + hantaran je dah separuh nyawa, lepas kawin nak tanggung anak orang, bayar rumah bayar kereta bayar bill bayar ptptn bayar hutang majlis kawin, belum bulan madu lagi tu. So biasa dia akan niatkan dalam diri untuk dapat anak lambat. Lambat sikit la. Sebap dia takut tak tertanggung. Tapi kalau jenis suami yang berkemampuan tapi belum ada niat nak ada cahaya mata mungkin dia nak hidup berdua dulu. Jangan cakap aku karang eah point yang ni, sebap ni kisah benarrr. So korang perlu sangat slow talk dengan pasangan, dah ready atau belum. Allah maha mengetahui.



9) ROHANIAH - saranan bersama

Tip dari segi intelektual dah, jasmani dah, emosi pon dah. Tapi jangan abaikan dari segi rohani pula k. Kalau dari seri rohani ni more tu islamic views. Aku share apa yang aku dgn suami aku buat la eah. Aku banyakkan bersedekah, belanja orang makan, doakan orang, macam-macam la. Selalu juga aku ingatkan suami aku, kira peringatan bersama la. Bayangkan macam mana Allah nak bagi kita rezeki DIA kalau rezeki yang kita ada pon kita berkira, betul tak. Jadi kita sucikan hati kita dengan banyakkan bersedekah. Mudah tapi susah nak buat, aku tau. Benda lain yang kita orang buat adalah solat berjemaah, tapi memang susah sangat nak dapatkan waktu solat berjemaah ni. Membaca al-Quran / surah-surah yang dapat membantu juga perlu. Biar salah tapi kita ulang, jangan terus abaikan al-quran. Mengaji tu makanan penting rohaniah kita, walaupon hanya dengan bacaan surah Yassin. Surah Yassin merupakan hati bagi al-Quran, jadi memadailah seminggu sekali bacanya.



10) DOA & TAWAKAL - saranan bersama

Yang terakhir adalah kita berdoa dan bertawakal. Setiap apa yang kita dah usaha kena memohon & merayu pada Allah semoga dimakbulkan hajat kita. Jangan la dah usaha macam-macam tapi stop macam tu je. Lepastu tiap kali solat, sujud yang terakhir jangan lupa sebut dalam hati apa yang korang hajatkan, jangan dilafazkan pula nanti batal solat korang tu. Bila kita bersujud kita merendahkan diri pada Allah sambil berdoa, inn shaa Allah permintaan kita akan tertunai. Cuma lambat atau cepat jek. Waktu-waktu doa dimakbulkan tu korang ambil la berdoa banyak-banyak, tak payah nak angkat tangan bagai nak menunjuk kau tengah berdoa, dalam hati cukup. Allah tu tak pekak, kau cakap dalam hati pon Allah dengar. Antara waktu mustajab berdoa ketika dengar azan, time hujan rahmat turun, selepas solat, banyak la waktu mustajab berdoa.



p/s: Aku bukan la doktor ke pakar kesihatan ke ahli sain ke nak share yang begitu mendalam. Ni kira perkongsian suka-suka je, paling penting mudah. Aku kan suka berkongsi, tak gitu? Kita nak kena positif, jangan jadikan zuriat ni satu tekanan atau kegagalan hidup. Lantak p la makcik-makcik bawang tu nak cakap apa pon, rezeki tu rahsia Allah kita sebagai hambanya hanya perlu akur. Bila naluri aku semakin kuat nak sangat anak, aku selalu usap perut aku, selalu bercakap seolah-olah anak tu dah ada, aku nak berjalan ke nak makan ke sentiasa kuatkan hati yang aku bersama anak aku. Tak lama lepas tu TADAAAAAA aku mengandung sebap datang period lewat 3 minggu. Alhamdulillah.Korang pon kena yakin & kuat semangat k. Kalau kita tak bertemu anak kita di dunia kita akan bertemu kat syurga. Aku doakan kesihatan korang untuk merasa nikmat mengandung walaupon sekali. aminnn.


1 comment: