12/01/2012

peremPUAN

Assalamualaikum. Saya Mimi on, dan tak perlu mention lebih2. 
Mimi nak tahu sangat apa yang lelaki selalu fikirkan tentang perempuan. Mimi nak tahu semua benda tentang lelaki. Tapi Mimi tahu tak mudah kita nak peroleh tu semua. Kita nak tahu semua tu kite kena kenal tuan punya badan. Tak susah kalau nak kenal seseorang, tapi nak merapatkan diri dengan seseorang tu yang susah. 
Lelaki senang je nak faham perempuan. Nak jaga hati perempuan, nak pujuk nak ambil hati semua perempuan sama je caranya. Tapi perempuan nak memujuk lelaki, nak ambil hati lelaki lain lelaki lain caranya.
Tulang rusuk kiri sapalah yang akan Mimi miliki. Memang terlalu awal untuk Mimi perkatakan semua ini tapi tak salah kalau Mimi nak majukan diri sendiri dengan perkara2 matang. Wahai kaum Adam, mengertilah perasaan kaum Hawa ini, sesungguhnya kaun Hawa ini adalah insan yang lemah dan memerlukan bimbingan sepenuhnya darimu. Segagah mana pun wanita, terdetik saja hatinya dengan mudah mengalirkan air mata. Tapi tidak bagi kaum lelaki, walau pun hatinye terdetik berimu kali tetap kuat dan tabah. 
Mimi insan yang lemah, lemah dengan ini semua. Memerlukan tongkat untuk berjalan, perlukan bantuan untuk menunjuk arah, memerlukan pedamping agar tidak tersilap langkah. Angaplah Mimi ni buta yang tidak dapat melihat segala-galanya, angaplah Mimi ni pekak yang tidak mampu mendengar segalanya, angaplah Mimi bisu yang tak mampu berkata-kata walaupun sepatah, angaplah Mimi ni cacat yang memerlukan seseorang untuk menguruskan diri Mimi. Mimi bukanlah insan yang sempurna berbanding gadis lain. 
Wahai lelaki, hargailah wanita dihadapan mu. Jagalah hati dan peasaannya, sangjungilah mereka. Islam juga ada menegaskan kepada bapa agar mengembirakan lebih anak perempuannya berbanding anak lelaki. Bagi suami wajib membahagiakan isterinya. Mimi bersyukur dilahirkan sebagai seorang perempuan Islam.
Tiada apa yang perlu diperkatakan lagi selain menghargai insan disekeliling kita. Sayang Allah sayang Islam.

4 comments:

  1. hi,sy follow sni thanks follow sy,btw nak bt tempahan edit blog ,.boleh g blog sy,atau add fb sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok thnks. suka dgn nama sakura 2. sye pminat sakura skrang ni. hhiiii

      Delete
  2. salam kenal,dya follower sini iyer.^^ http://mysunshinelydia.blogspot.com/

    ReplyDelete