nuffnang

4/30/2010

IBU & AYAH

Dua insan di atas merupaka ibu dan ayah Mimi. Ibu Mimi bernama Saemah binti Ardi dan ayah Mimi bernama Abdul Wahid Bin Rabu. Mimi cuma nak cerita sedikit kisah mereka ni. Sebenarnya mereka ni merupakan jiran belakang rumah. Mereka berkenalan kerana salah seorang dari mereka baru berpindah rumah. Mula dari situ ayah mula melamar ibu dan berkahwin sehingga sekarang dah telah dikurniakan anak seramai 6 orang. Sebelum ibu berkahwin, Mimi diberitahu bahawa ibu Mimi ni seorang yang popular pada zaman mudanya, sehinggakan ayah sanggup bergaduh untuk mendapatkan ibu. Huh hbat betul cinta ayah. Menurut sumber lain ayah pernah memujuk ibu dengan memberi ibu lirik lagu kumpulan dari "TRIMA KASIH!!!" paham-paham la. Maklumlah ayah Mimi tu bukannya pandai tulis ayat bunga-bunga....

Seterusnya Mimi nak ceritakan bagaimana kehidupan mereka selepas berumah tangga. Semasa ibu di maktab ibu dah ada seorang anak iaitu abang Mimi la. Menurut sumber lagi ibu menjadi guru seprti sekarang ini kerana ayah. Katanya ayah telah memberi borang untuk menjadi seorang guru dan tanpa membantah ibu hanya menuruk perintah. hehehe.. Dulunya ayah bekerja dengan syarikat Singa, kemudian Sindora. Selepas itu baru ayah bekerja sendiri dan mempunyai sebuah kedai yang menjual barang-barang bin Rabu.

Ni la serba sedikit kisah yang dapat Mimi kongsikan bersama. Dalam dunia ini Mimi hanya ada seorang ayah dan seorang ibu. Tiada peganti mereka dalam dunia ini. Mimi sayang ibu dan ayah. muah2

SPM???

Salam.....
Semakin hari semakin hampir dengan hari peperiksaan. Tapi semakin itu jugak Mimi masih lalai dengan masa yang ada. Tiada sebarang perubahan yang berlaku pada Mimi walaupun peperiksaan besar semakin hampir. Sifat mahu berubah belum timbul lagi. Mimi tidak mahu menyesal dikemudian hari, tapi syaitan telah berjaya menguasai diri Mimi. Entah bila la agaknya Mimi hendak berubah dan muhasabahkan diri ini. Peperiksaan ini adalah peperiksaan yang besar dan yang menentukan masa hadapan serta yang menentukan kemana hala tuju kita selapas ini.

Mimi mengambil sains sosial dan subjek tambahan add math, perdagangan dan prinsip perakunan. Bagi Mimi ketiga-tiga subjek ini sememangnya susah. Tapi orang kata kalau rajin usaha senang la jadinya tapi kalau malas susuh la jadinya. Tapi sikap malas yang lebih menguasai diri menyebabkan Mimi tidak dapat menguasai semua subjek yang Mimi ambil. Sememangnya belum terlambat lagi untuk Mimi berubah tetepi kemahuan sendiri yang lebih terpesong menyebabkan Mimi meletakkan pelajaran di tempat yang ke-2.

Huhhhh..... Itu la kerjanya mengeluh saja. Selepas mendapat keputusan tiada maknanya untuk menyesal. Segala apa yang telah berlaku tidak perlu disesali. Umpama "nasi sudah menjadi bubur". Ketika ini lah kita dapat melihat orang yang berjaya dan orang yang gagal. Di sini juga kita dapat melihat siapa yang usahanya lebih dan siapa yang mengambil sambil lewa tentang peperiksaan ini. Segalanya akan mengubah kehidupan kita.

Kita berjaya bukan untuk orang lain sebaliknya untuk diri kita sendiri. Ibu bapa kita tidak pernag mengharapkan balasan daripada kita. Mereka hanya mahu melihat anak-anak mereka berjaya. Orang lain akan menumpang gembira dengan kejayaan yang kita kecapi. SPM juga akan menjadi titik pegmulaan untuk seseorang itu meneruskan kehidupan samada melanjutkan pelajaran atau pun hanya pekerja dan tidak akan menyambung pelajarannya.

Ayuh kita renungkan bersama.

4/19/2010

My my my my

Hiro Mimi.
Kekasih hati Mimi.
Buah hati Mimi. HAGEMARU.

Handfon idaman Mimi

GAGAL MENGURUS MASA

" Masa adalah musuh utama pelajar. Jika pelajar bijak mengurus masa, maka semua soalan akan dijawab dan pelajar juga mungkin dapat skor markah yang tinggi.
Cara paling efektif untuk berlatih mengurus masa ialah dengan menjawab soalan tahun-tahun lepas. Anda dinasihatkan agar membuat seberapa banyak latihan yang anda mampu dengan menetapkan masa menjawab soalan-soalan sedang menjawab soalan semasa peperiksaan sebenar. Melalui latihan sebegini, anda akan menjadi lebih arif dan efektif dalam mengurus masa semasa menjawab soalan.
Punca kegagalan pelajae tidaklah banyak dan majoritinya ialah kecuaian dan kelekaan pelajar sendiri. Jika pelajar dapat memperbaiki kelemahan mereka, maka sudah tentu mereka sudah berupaya mencapai kecemerlangan SPM kelak.
Saya ucapkan selamat berjuang kepada semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM. Semoga anda dapat mencapai kecemerlangan yang luar biasa dalam peperiksaan.

Selamat Berjaya!"

Salam semua. Hmmm. Kata-kata di atas merupakan sedikit coretan daripada buku Rahsia Skor A Spm. Kata-kata berikut merupakan ungkapan daripada pakar Motivator dan Pengasas 3E iaitu DR. HM Tuah Iskandar al-Haj. Ia nengajar kita cara untuk memperolel kejayaan melalui pengurusan masa melalui peperiksaa. Kata-kata tersebut Mimi pilih kerana ia dapat membantu Mimi untuk memotivasikan diri Mimi dan cara pengurusan masa memandangkan Mimi akan menduduki peperiksaan SPM. Oleh itu Mimi berkongsi sedikit apa yang Mimi peroleh melalui blog Mimi. Mimi harap kita sama-sama dapat mengubah cara pengisian waktu kita dengan cara yang betul. Mimi mendoakan semua calon Spm pada tahun ini dan tahun berikutya akan berjaya. SEKIAN.

4/09/2010

SEMULIYA KU UNTUK MU



Salam. hehehe. Bik x makne surah ni. Sebenarnye kan cantik ke tak 2 tak berapa penting sangat la. Bak kate Taliban " bio rupa tak cantik yg penting hati baik" kate beliau r. Tapi bagi Mimi kan tak smua mc 2. Ada orang tngok rupa jugak, senang cite lain orang lain cite rase. Mimi ramai kawan n banyak pendapat yang Mimi dengo dari dia orang. Tapi zaman sekarang ni orang bercinta sebab lain kan. Jodoh zaman sekarang miskin dengan pasangan nye kaya. hehehe. Tapi pe pon kan cinta kepada Allah je yang kekal sampai bila2 walau pon kita tak pernah berjumpa dengan nya. Ingat ea rupa hanya untuk yang sepadan je tau, yang cantik untuk yang cantik je. hehehe sowi klau ade salah n silap....

4/08/2010

KISAH MALAM PERTAMA SEORANG LELAKI

Malam pertama aku biasa jer…
Aku yg bukak kan, pastu gosok-gosok belek-belek yg mane patut, push the right button, pastu cucuk terus main. Takde maknenye dah nak kiss kiss dulu. Aku tak tahan dah pasal lame sangat dah aku tunggu. Dekat setengah tahun jugak laaa kumpul duit…
First main terkial-kial gak laa carik tempat mane yg harus tekan. Dalam setengah jam camtuh ok dah. Dah familiar la orang kata. First time main dekat 3 jam aku balun sampai panas giler. Hehehehe >
Itu laa pengalaman malam pertama aku main PS2 mase baru beli 5 tahun sudah…
Korang punye kisah malam pertama pulak macam mane Kongsi la kat sini :->


(SENYOM PISANG JAP)